Visit Innherred tar miljø på alvor

Sertifisert som miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn: Bodil Vekseth i Steinkjer Næringsselskap delte ut beviset på at Explorativ AS – Visit Innherred er et miljøfyrtårn til daglig leder Anne Haga. 

Nyheter

I forrige uke kunne Explorative AS – Visit Innherred henge opp beviset på at miljø er noe de tar på alvor.

– Vi er veldig fornøyd med at vi endelig kom i mål.

Det sa daglig leder i Visit Innherred, Anne Haga, etter seremonien på Fylkesmannsgården torsdag i forrige uke. Exlorative er moderselskapet til Visit Innherred. Destinasjonsselskapet for innherredskommunene ble etablert for å koordinere bedriftene og løfte fram Innherred som turistdestinasjon. Sertifiseringsprosessen har vært en runde med mye bevisstgjøring for bedriften.

– Som bedrift skal vi ha et bevisst forhold til hvordan vi kan påvirke de innkjøpene vi gjør. Vi må tenke på hvem vi for eksempel har som leverandører av papir og som trykkeri.

Sertifiseringen har gitt bedriften muligheten til å innføre flere verktøy til å fortsette med å skape et godt arbeidsmiljø.

– Arbeidsmiljøet er jo noe jeg som bedriftsleder alltid har fokusert på, men gjennom sertifiseringen har vi fått mange nye verktøy som hjelper oss med dette fokuset. Blant annet sjekklister, avviksskjema og lignende. Vi skal bruke et års tid til å sette i gang dette systemet internt.

En miljøbølge

De siste årene har turister og turistoperatører blitt mer miljøbevisste. Det mener Haga at er en vinn-vinn-situasjon.

– Flere turoperatører forespør bærekraftige opplevelser i sine tilbud. Derfor er denne sertifiseringen noe positivt som Visit Innherred kan vise til for at operatørene skal velge oss, sier hun.

Velger operatører med miljøperspektiv

– Vi kan nå selv si at vi er miljøbevisste, og vi har bevis for det. Jeg tror at dette vil gi en positiv effekt for våre interessenter.

– Et område vi vil ta tak i er ansvarlig markedsføring. Vi vil at bedriftene i næringen skal ha en sunn og god utvikling. Vi må ha en utvikling som ivaretar det unike i fremtiden.

De siste årene har det vært mye debatt rundt cruiseturismen.

– Det er et godt eksempel i denne utviklingen. Cruisediskusjonen er fornuftig når vi skal velge målgruppe. Hvis vi skal ha cruise på fjorden, kan man for eksempel velge å fokusere på dem som har elektriske båter. Bransjen viser at de har forstått alvoret. Heldigvis velger fler og fler av operatørene å ha et miljøperspektiv.