Han kan bli Norges hyggeligste håndverker

Robin Sæther fra Steinkjer er en av 22 finalister som kjemper om hederstittelen Norges Hyggeligste Håndverker. Han beskrives som en som gjør sitt ytterste for alle kunder, uansett tid på døgnet.

Robin Sæther fra Steinkjer er en av finalistene i Nroges Hyggeligste Håndverker 

Disse 22 kjemper om tittelen Norges Hyggeligste Håndverker. 

Nyheter

Norges Hyggeligste Håndverker er et initiativ fra håndverkerbransjen for å skape større stolthet og engasjement for håndverkeryrkene. Det er andre gang kampanjen arrangeres, og engasjementet har vært enormt. 2.444 nominasjoner har kommet inn og over 210.000 stemmer er registrert.

– Å velge ut finalistene blant over tusen nominerte håndverkerne er en nesten umulig oppgave. Norge er fullt av hyggelige og dyktige fagfolk som står på i både små og store bedrifter. Det har vi sett gjennom de mange nominasjonene som har strømmet inn fra kunder, kolleger, ansatte og sjefer, sier Anette Ramstad, jurymedlem i Norges Hyggeligste Håndverker og politisk rådgiver i Byggenæringens landsforening, i en pressemelding.

Slet på skolen

Robin Sæther var gutten som hadde dysleksi og ikke passet helt inn i det tradisjonelle skolesystemet. Han slet mye med skolen, men da moren fikk seg en kjæreste som var rørlegger fikk han øynene opp for rørleggerfaget. Flere i familien til Robin er også rørleggere, blant annet bestefaren. Nå har han vært rørlegger i mange år, og det har han aldri angret på. 

– Det som gjør rørleggerfaget så spennende er at det alltid er noe nytt. Jeg jobber i et lite firma med mye serviceoppdrag og er derfor sjelden lenge på samme jobb. Jeg får mange forskjellige jobber og nye utfordringer hele tiden. Det er derfor vanskelig å gå lei. Vi skrur ikke bare opp toaletter i løpet av en dag, for å si det sånn, forteller Sæther. 

Skal ta mesterbrev

For fire år siden kjøpte Sæther seg inn i Asp Rørservice, som er selskapet til stefaren. Han har tatt fagbrev og er bestemt på å ta mesterbrev i løpet av noen år. Han blir imidlertid litt skremt av å sette seg tilbake på skolebenken, selv om han nå har både interesse og kunnskap om det han skal studere. 

Sæther tror at grunnen til at folk har nominert og stemt på ham kan være at han hele tiden prøver å være hyggelig, noe han også får bekreftelse fra kunder på.

En kunde skriver følgende i nominasjonen: «Denne flotte karen fortjener denne tittelen fordi han alltid stiller opp og er veldig blid og hyggelig. Han gjør sitt ytterste for alle kunder, uansett tid på døgnet


– Vi er veldig bevisste på hvordan vi fremstår i selskapet. Vi har en policy om å – selvfølgelig – alltid være hyggelig, håndhilse, presentere oss, og takke for jobben når man er ferdig. Det er sånne småting som kunden setter ekstra pris på, sier Sæther.

Hvem som går til topps i konkurransen blir avgjort 15. september under Boligmessen i Telenor Arena.