Steinkjer Hørsel etablert

Maren Julie Havik Aasen har etablert sin egen bedrift i Steinkjer Medisinske Senter. Hun har jobbet som audiograf helt siden 2006. Hun sier det er mange med hørselsproblemer, som med bare litt veiledning blir mye bedre.

erfaren audiograf: Maren Julie Havik Aasen har undersøkt folks hørsel i mer enn 12 år. Nå har hun etablert sin egen hørselsklinikk i Steinkjer Medisinske Senter på Sørsileiret; Steinkjer Hørsel.  Foto: trine

Nyheter

Steinkjer Hørsel, heter bedriften. Man trenger ingen henvisning fra lege for å oppsøke den.

Enkle grep kan tas

– Problemet med nedsatt hørsel, er at man får den ikke tilbake. Men det er mye man med enkle grep kan gjøre for at hørselen skal bli bedre. Om man søker hjelp, sier Maren Julie Havik Aasen, som var ferdig utdannet audiograf i 2006. Siden 2011 har hun jobbet i Audioplus, som var en kjede. Firmaet gikk imidlertid konkurs, så nå har hun etablert sitt eget firma; Steinkjer Hørsel.

– Jeg er lokalisert der jeg var før, så det er lett å finne fram for dem som har vært hos meg før. For nye kunder, er jeg i 1.-etasjen på baksiden av Steinkjer Medisinske Senter, sier audiografen, som er den eneste av sitt slag Steinkjer.

Problemer kan løses

Hun sier det er mange som har problemer på grunn av nedsatt hørsel.

– I verste fall isolerer folk seg. De kan også bli et irritasjonsmoment, både for seg selv og andre. Mange deltar heller ikke på aktiviteter lenger i like stor grad som før, da de ikke får med seg hva som blir sagt. Men jeg kan hjelpe folk med hørselsproblemer, sier Havik Aasen.

Hun sier det har skjedd en veldig stor teknologisk utvikling på området hennes.

– I dag kan man bruke telefonen eller nettbrettet til kontrollpanel for høreapparater. Med en app kan man justere volum og endre programmer. Når det er sagt, må man slett ikke bruke smarttelefon eller nettbrett for å få bedre hørsel, sier audiografen, som anbefaler folk som har problemer med hørselen å ta seg en tur til henne.

– Vi kan ta en liten prat. Folk vet ikke så mye om hørsel, og for mange kan det være en tung vei å oppsøke hjelp. Det er det ingen grunn til, for det er helt ufarlig, og livet blir garantert bedre om man bare hører litt bedre.

Levanger og Namsos Øre, nese, hals (ØNH) er flinke til å anbefale sine pasienter å ta kontakt med Maren Julie Havik Aasen for videre oppfølging.

– Ja, vi har et godt samarbeid.