(Oppland Arbeiderblad)

«Lastsikringskurs, flygende tepper og løse bjørkekabber på tur over Præsteseterflåa. Lurer litt på hva mer som lå på denne hengeren fra starten av? Bra jobba!»

Slik lyder det humoristiske Facebook-innlegget Nils Henrik Huset la ut på Facebook onsdag formiddag, da han oppdaget den noe flisete lastsikringen et eldre par hadde vartet opp med.

– Det var noen tepper og et par vedkubber på lasset. Det var jo ikke surret fast i det hele tatt. Hadde det kommet en hump i veien, kunne fort den vedkubba havna i bilen min, forteller Huset.

Huset forteller at han selv har tatt kurs i lastsikring, og at han personlig har sett verre enn det han så på Reinsvoll onsdag.

– Dette var jo ikke så ille, siden det ikke var den største og tyngste lasten. Jeg lo litt av hele greia, men hadde det for eksempel vært en sykkel på den hengeren, så hadde ikke den blitt liggende lenge, sier han.

Mange gjør feil

Seniorinspektør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen forteller at det ikke er sjeldent de opplever manglende kompetanse blant førerne som benytter seg av henger.

– Veldig mange trenger nok et kurs når det kommer til lastsikring. Det første folk bør spørre seg om er vel om de i det hele tatt har lov til å kjøre med den hengeren, sier han.

Dersom du har vanlig førerkort klasse B, kan ikke tillatt totalvekt på henger og bil overskride tre og et halvt tonn.

– Det er mange som bommer på dette, og når det blir oppdaget fører det som regel til anmeldelse og et forelegg fra politiet. Skulle du komme utfor en ulykke med for høy totalvekt blir naturligvis konsekvensene mye større.

– Skal ikke mye til

Rogneby forteller at det er mye å tenke på før du bør ta fatt på veien med henger.

– Mange laster feil, enten ved at lasten er for tung eller er feil plassert på hengeren, eller at last stikker for langt ut. Det er også vanlig at lasten sikres på feil måte, eller at det er mangler på diverse lys på hengeren, sier han.

Han sier at vegvesenet er ute på veiene hver dag. I hovedsak jobber de med tungtransport, men Rogneby sier at de også stopper mindre biler dersom de oppdager avvik.

– Det er viktig at vi gjør den jobben. Flere ganger i året ser vi ulykker som skyldes at folk ikke har den rette kunnskapen. For eksempel ser vi fra tid til annen ulykker der en liten bil trekker en for stor og tung tilhenger. Det kan føre til at hengeren tar over styringen av bilen, og da skal det ikke mye til før det går galt.

– Tenk deg om

Han har én oppfordring til de som skal ferdes på veiene med henger framover.

– Det er viktig at man virkelig tenker seg om før man begynner å kjøre. Helt fra enkle ting som om lysene funker, til å spørre seg selv om lasten kan flytte på seg hvis du må gjøre en kraftig brems eller unnamanøver. Hvis svaret på det er ja, bør du gjøre noe med det før du kjører.

– Det er ikke ulovlig å ha en sikringsstropp for mye.