Potetbakerens motor havarert i Otta, og da uteble en av årets festivalmatboder – som for mange er et fast innslag i magen i løpet av helga.

Men potet skal folket få.

– Vi tok noen telefoner, sjekket litt råvarer, og fant en lokal leverandør med mange hundre baktpoteter som vi gamblet på og kjøpte. Så laget vi et brand, en logo og en butkk, sier Lars Erik Vesterdal, som om det var det letteste i verden å lage en helt ny matbod.

Tre menn med tre konsepter

Fra før har han, Robert Mære og Arnt Olav Grendahl «The Grillers» som har vært fast innslag på festivalen i noen år med burgere og pølser med mer.

I år skulle de ha med nyvinningen «The Tacos» til festivalen, men nå er det i stedet tre konsepter på rekke og rad på matområdet.

– Nå lanserer vi «The Potatos» sier gjengen og ler:

– Dummere blir det ikke.

Seriøs mat

Potetene er lokale, og skal fylles med andre lokale råvarer som rømme og spekemat.

– Det er mye tull rundt, men maten er dønn seriøst, sier Vesterdal.

Det nye konseptet «The Potatos» ble til torsdag kveld i 20-tiden. Klokken 12.00 fredag er logoen designet, matieraler er i trykken og råvarene er levert.

– Folket må få potet! sier Mære.