På mandag denne uken åpnet Black Week. Det er et arrangement som erstatter det som tidligere ble kalt Black Friday. En dag hvor butikkene annonserer salg.

– Black Friday var selve inngangen til julehandelen. Denne dagen er i år gjort om til en hel uke. Dette regner vi som startskuddet til selve julehandelen, sier markedssjef for AMFI Steinkjer, Lindis Aardahl.

Blandet mottagelse

Hun beskriver endringen som midlertidig på grunn av koronasituasjonen, ikke noe som er startet for å bidra til økt handel.

– Dette er ene og alene for å spre handelen over hele dagen. Dette er noe som hele Olav Thon-gruppen gjør. Alle er enige om at det blir sånn i år.

Aardahl tror at flere hadde vært innom dørene enn en hverdag i en helt vanlig uke. Jørn Arild Ringseth er en av de som startet julehandlingen på Black Week på Amfi. Han mener at arrangementet begynner å bli strukket langt.

– Det holder på å bli utvannet og strukket litt langt. Jeg syntes at Black Friday var kult, men kanskje Week blir litt mye, spør han seg.

En som har sansen for det nye konseptet er Kim Ragnar Albrigsten.

–Jeg synes at Black Friday var ganske rotete, mens Week blir mer oversiktlig fordi folk kan handle når de selv vil.

Viktig for handelsstanden

Steinkjer har fra langt tilbake vært et handelssentrum. Det er en bransje som sliter i 2020 på grunn av koronasituasjonen.

– Denne uken er absolutt viktig for spesielt enkelte bransjer. Nå som folk ikke har anledning for å være med i selskapeligheter eller å gå ut på byen, så påvirkes helt klart handelen i kles- og skobutikker. Så de trenger denne uken spesielt, forteller Aardahl.