Halverte matavfallet på to år

Quality Grand Hotel har nesten halvert matavfallet i løpet av to år. Det har de klart ved å blant annet gi bort restene etter frokosten til Felten.

FYRROMMET: Overgangen fra oljefyring til fjernvarme fra InnTre er et av mange tiltak i miljøarbeidet til Quality Grand Hotel. Det forteller miljøcoach Marius Berge (t.v.) og miljøkoordinator Ola Martinussen, som kontinuerlig arbeider for et mer miljøvennlig hotell.Foto: Øyvind Bones

Nyheter

– I 2014 ble det kastet 875 gram mat per gjest på hotellet. Det ble redusert til 487 gram i 2016, som er bortimot en halvering på to år. Det er ett av flere eksempler på vårt miljøarbeid, sier miljøkoordinator Ola Martinussen ved Quality Grand Hotel.

Måler og veier

Det er flere årsaker til den markante reduksjonen i matavfall.

– Vi har verdens beste kokker på kjøkkenet som nøyaktig veier og måler alt av råvarer de bruker, samtidig som vi leverer mat til både Felten og til Rehabilitering i Steinkjer kommune. Klokken 10 hver dag blir restene etter frokosten hentet. Det blir virkelig satt pris på og gjør det artig å jobbe med miljøarbeidet ved hotellet, sier Ola Martinussen.

Tilbake i 2008 ble hotellet ISO-sertifisert, som krever en løpende innsats for å bli et mer miljøvennlig hotell. I år er det også ansatt en egen miljøcoach ved hotellet.

Tilføres ny kunnskap

– Vi fikk tilbud om et samarbeid med NTNU gjennom Nordic Choice som vi selvfølgelig takket ja til. Det å bli sett i kortene av en utenfra er alltid bra, og sammen jobber vi for kontinuerlig forbedring av vårt miljøarbeid. Samarbeid mellom student og bedrift tilfører oss ny kunnskap, og er et viktig bidrag til vårt arbeid, sier hotelldirektør Stig Y. Larsen ved Quality Grand Hotel.

Marius Berge er miljøstudent ved NTNU, og som en ekstrajobb er han nå miljøcoach i Steinkjer.

– Jeg studerer siviløkonomi ved NTNU, og fikk tilbudet om en ekstrajobb gjennom Nordic Choice. Sammen med Ola går jeg igjennom ulike tiltak som kan gjøre hotelldriften mer bærekraftig og miljøvennlig. Nå går vi igjennom alt av kjemikalier som brukes ved hotellet på jakt etter bedre og mer miljøvennlige alternativer, sier masterstudent Marius Berge.

Lang sjekkliste

På sjekklisten til de to miljøarbeiderne står både vannforbruk, avfall, kjemi, elektro og transport, som forkortes «Vaket».

– Målet er at vi skal tenke miljø i alt vi gjør, samtidig som det også skal være lønnsomt for driften av hotellet. Samtidig håper vi også at våre gjester tenker miljø når de bor hos oss, sier Ola Martinussen.