I kø for Steinkjer-besøk

Etter 12 år med utveksling av elever fra Oberstdorf står tyske elever i kø for å utveksling til Steinkjer.

OBERSTDORF: 1. rekke f.v.: Maria Sandmo, June Tanem,Ina-Marie Ovesen, Runa Rannem Lie, Ingvild Røstad, Andrea Berg, Vibeke Kvistad Dengerud, Siri Jansson, Tina Tønne, Laura Vatn Slapgaard. 2. rekke f. v.: Anna Berwanger, Lina Lindauer, Paul Dresler, Theresa Berktold, Carla Onesti, Gina Stetter, Franziska Berktold, Anja Kovac, Christine Bausch. 3.rekke f.v.: Simen Eliassen Kvarme, Michael Hoiss, Lucas Finger, Raphael Haist, Jacob Oeing, Halvor Brønstad, Felix Kutschenreuter, Tormod Sundet Tangen, Ulrik Stange. Foto: privat

UNIK: - En helt unik opplevelse, sier Ulrik Stange, her sammen med Felix Kutschenreuter (t.v.), Siri Jansson og Lucas Finger. Foto: privat

Nyheter

– Vi har allerede hatt over 100 familier knyttet til Steinkjer videregående skole i programmet. Det betyr at mange hundre personer i Steinkjer har venner og bekjente i Oberstdorf – og vi vet mange fortsatt har god kontakt etter utvekslingsperioden, sier Kirsten Knedal Andersen, som sammen med Rolf Andersen er ansvarlig for elevutvekslingen ved Steinkjer vgs.

Tett program

I forrige uke fikk 14 tyske elever oppleve Trøndelag, der de var innlosjert til familiene til 14 norske elever.

– Våre elever er alltid bekymret for at vi ikke har nok å vise dem i Trøndelag. Vi kjenner jo Oberstdorf fra TV, og vet at det er et spesielt vakkert sted. Området har sterke lokale tradisjoner, som holdes godt i hevd, også av den unge garde. Men redselen fra våre elever er helt ubegrunnet – vi har så mye å vise dem, sier Andersen.

På programmet sto både besøk på Stiklestad, Svarttjønna og makrellfiske.

– Det å sitte i båt og få makrell på hvert eneste kast var veldig spesielt for landkrabbene fra Alpene, sier Andersen.

Målet med utvekslingen er å økt interessen og kunnskapen for videre språkutdanning.

Økt interesse for språk

– Svært sentralt er det også å lage et opplegg der elever får dypere forståelse av hverandres lokale kultur, samt å skape interesse og engasjement for ulike kulturytringer på tvers av landegrenser. Det at elevene bor hos hverandres familier gir varig vennskap, sier Andersen.