Smart Norway kjøper JOBBiT

Smart Norway tar over JOBBiT etter selv å ha vært flittig bruker av rekrutteringstjenesten.

Anne Peggy Møller Schiefloe i T:Lab overlater JOBBiT til Alexander Støvik Kjølstad i Smart Norway fra 1. april 2018.   Foto: Thomas Jergel

New Articles

– Flere av våre ansatte har kommet via JOBBiT, og vi har hatt stor glede av prosjektet så langt, sier Alexander Støvik Kjølstad, daglig leder i Smart Norway, som i mange år har vært opptatt av å rekruttering til regionen.

JOBBiT har siden 2012 koblet bedrifter i Nord-Trøndelag med potensielle arbeidstakere. Prosjektleder Anne Peggy Møller Schiefloe har jobbet med satsingen siden oppstarten i 2012. Tilgang til rett kompetanse er avgjørende for selskaper som ønsker å utvikle seg, og er like viktig for en etablert virksomhet som for en gründerbedrift.

– Derfor har vi vært tilstede på jobbmesser og karrieredager, og i tillegg hatt tett dialog med næringslivet, sier Anne Peggy.

Prosjektlederen mener det er viktig å gi personer som er på utkikk etter karrieremuligheter i regionen et jobbnettverk for å komme i posisjon for de spennende jobbene.

- Jeg har hatt veldig mange intervju og veiledninger med personer som har ønsket seg jobb. I tillegg har jeg hjulpet flere bedrifter med å skaffe arbeid til ektefelle eller samboer til den som har blitt ansatt.

Sikret videreføring

JOBBiT har hatt støtte fra Nord-Trøndelag Fylkeskommune, i tillegg til salg av rekrutteringstjenester. Anne Peggy Schiefloe har vært opptatt av å sikre videreføring av JOBBiT. 

– En viktig del av prosjektet har vært å finne en god forretningsmodell og en kommersiell aktør som kan videreføre prosjektet. Vi har hatt dialog med flere aktører, og jeg er veldig fornøyd med at Smart Norway nå skal overta driften. Jeg er glad for at T:Lab fortsatt skal være en samarbeidspartner til JOBBiT, og at jeg får bidra med min kompetanse og erfaring videre. Hvordan samarbeidet skal fungere vil vi ha klart innen 1. april, sier hun.

Smart Norway leverer digital kommunikasjon og markedsføring via sine datterselskaper Smart Media, Smart Labs, Gidd Media og Hypervisjon. Alexander gleder seg til å videreutvikle konseptet.

– JOBBiT er et spennende tilskudd til det vi allerede driver med, og vi ser flere synergier mellom JOBBiT og våre eksisterende selskaper, sier Kjelstad.

Ønsker innspill

Når Smart Norway overtar 1. april vil det kunne bli endringer på hvordan det drives.

– JOBBiT skal videreføres, men det skal også videreutvikles. Til nå har det vært offentlig finansiering som har bidratt til deler av aktiviteten, og vi må tilpasse driften hvis vi ikke får støtte til disse aktivitetene videre, sier han.

Men først ønsker Alexander å bruke tiden fram mot overtagelsen til å få innspill fra andre.

– Vi har noen måneder på oss før vi overtar. Derfor håper jeg at de som har meninger om JOBBiT eller ønsker å være en samarbeidspartner tar kontakt med oss, oppfordrer han.