Advarsel: vanskelig kjøreforhold

Nå er det flere som kjører over Byafossen for å slippe å kjøre F.v. 763 over Byaenget - mellom Statens vegvesen og By gård. Veien heller mot grøfta og den er sporete på sommerstid - og når det i tillegg er glatt opplever flere det som utrygt å kjøre der.

Sør for By gård fredag morgen. F.v. 763 er sporete sommerstid.Foto: Trine Binde Bratberg

Den samme veien er saltet fra Statens vegvesen og ned til krysset ved Steinbrua. Der er forholdene fine.Foto: Trine Binde Bratberg

New Articles

Senest fredag morgen sto det en bil i grøfta like sør for By gård. Det gikk bra med sjåføren denne gangen, men noen sier nå at de frykter det vil skje en alvorlig ulykke, så vanskelig er kjøreforholdene av og til. Både mellom Statens vegesen og Bygård, og langs ved Reinsvatnet. "Bli det i det hele tatt strødd der? Værst veien æ kjøre på vinterstid", skrev en dame fra Inderøy på Facebook denne uka. Stodveien er med andre ord kjent i vide og brede.

Jan Morten Boneng i Statens vegvesen, sier at veien skal være slik at friksjonsforholdene skal være tilfredsstillende.

- Veien er skjev og det er sporete veibane sommerstid. Folk er engstelige for å kjøre der. Flere kjører nå over Byafossen for å slippe å kj

øre der. Skal det være slik? 

- Man må kjøre etter forholdene, sier Boneng.

- For noen år siden ble veien saltet. Det hadde kanskje løst problemet på kort sikt?

- Salting skal primært bare brukes på E6. Det er strøsand som skal brukes på F.v. 763. Er det glatt, skal det strøs.

Det er på det rene at F.v. 763 langs Byaenget og langs ved Reinsvatnet er i veldig dårlig forfatning. Sommerstid.

Rune Bjørnes, som er ansvarlig for brøyting og strøing på F.v. 763, sier det ble strødd både torsdag kveld og fredag morgen.

- Vi bruker finmalt mel av fjell - en grå subbus, som det kalles. Men for å si det rett ut, så blåses denne sanden av veien når tre biler har passert. Jeg skulle mye heller brukt vanlig brun strøsand, men det har de ikke på Lerkehaug, sier Bjørnes, som erkjenner at de ikke har mulighet til å opprettholde standarden på veien, som er max 3 cm med isdekke.

- Vi har ikke sjanse til å få til det, for det er 12-15 cm med hjulspor flere steder, sier Rune Bjørnes.